Thursday, January 22, 2009

SMK TANDEK SEKOLAH PERTAMA...

"SMK TANDEK DEKAT DI JIWAKU..."
SMK Tandek mulai beroperasi pada tahun 1998. Ketika itu menumpang di SK Tandek. Masa saya masih bersekolah rendah, tapak Pekan Tandek termasuk SMK Tandek itu sedang rancak ditimbus tanah. Kadang-kadang masa balik dari sekolah (SK Tandek) saya dan kawan-kawan ikut lori ulang alik menimbus tanah. Bila dah puas naik lori baru kami pulang dari sekolah. Sebelum tapak ini dibuka, ia merupakan bekas estate getah milik Inggeris. Bapa saya pernah jadi "kuli" di estet ini. Saya juga pernah menjadikan kawasan estet ini tempat bermain dan mencari biji getah. Biji getah yang keras boleh cari duit. Masa tu (sekarang pun mungkin masih ada) budak-budak suka "beradu biji getah". Siapa pecah dia kalah. Itulah sebabnya getah yang keras laku. Biasanya sebiji 20 sen. Wow! Banyak tu zaman 80-an.
Takdir menentukan aku kembali ke kawasan permainanku. 1995 aku mulai bertugas di sekolah ini. Kali pertama memasuki pintu pagarnya, saya seakan kembali ke zaman kanak-kanak. Estate getah tempat bapaku menjadi kuli, tempatku bermain dan mencari "rezeki" kini berdiri sebuah sekolah menengah yang hingga kini mengeluarkan doktor perubatan, doktor falsafah, jurutera, ahli politik, dan sebagainya....termasuk GURU...
"Dirgahayu SEMEKTA (SMK TANDEK)"

No comments:

Post a Comment