Thursday, January 22, 2009

SAINS ITU MUDAH...

Sekarang aku mengajar Fizik (menegah atas dan pra-U/tingkatan 6). Tapi mula-mula dulu semasa guru sandaran (1995-1996), aku hanya mengajar Sains Teras. Sebut saja sains, memang pelajar kampung-kampung akan rasa "gerun". Aku segera menyedari permasalahan ini dan segera mencari jalan mudah dan praktikal untuk mengatasinya...
Aku pun mulai menyuntik minat dan keyakinan bahawa "SAINS ITU MUDAH". Bukan sekadar mengulang-ulang slogan itu tetapi juga memberi contoh betapa sains itu mudah. Misalnya, dalam topik MIKRO organisma, aku ajar murid pakai jari. Lima jari = MIKRO (5 huruf). Kebetulan pula dalam bab ini pun ada lima komponen penting. Misalnya, mikroorganisma ada LIMA jenis: bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga. Pertumbuhan mikroorgnisma juga perlu LIMA benda: suhu, kelembapan, nutrien, pH dan keamatan cahaya. Dan seterusnya...
Maka dalam bab ini, saya mengajar dan meneguhkan ingatan pelajar hanya menggunakan "sebelah tangan" (5 jari). Tahu apa kesannya? Dalam sekejap masa, aku berjaya meyakinkan pelajar bahawa : BENDA SUSAH KALAU DIPERMUDAHKAN AKAN JADI MUDAH!
Begitulah antara caranya aku dapat menghilangkan forbia pelajar terhadap subjek Sains. Dan aku seronok bila pelajar yang dulunya tidak bermotivasi terhadap sains kini ceria dan ternanti-nanti ketibaan "CIKGU ANDROD" masuk kelas mereka...

No comments:

Post a Comment