Saturday, January 24, 2009

PROJEK TIDAK MASUK AKAL TAPI...

SMK Tandek terkenal dengan jolokan "Sekolah Kontang". Hingga kini pun masih bermasalah air. Pada tahun 1995, saya mencadangkan agar dibina sebuah kolam "rock garden". Pengetua dan staf mula-mula ingat saya bergurau, tapi saya kata kita boleh buat.
Caranya mudah, bina satu kolam secara gotong royong, sumber airnya ambil daripada pancuran hujan dari bangunan sekolah, bangunan pentadbiran dan sekolah. Kalau kolam penuh dengan air, walaupun kemarau selama 1 atau 2 bulan, air masih belum kering, bila hujan turun maka air kolam akan kembali penuh.
Pengetua setuju. Kami guru-guru khususnya dari Tandek pun bergotong royonglah bikin. Sayalah kononnya pekerja merangkap "designer" kerana kebetulan semasa menganggur beberapa bulan (sebelum jadi guru sandaran), saya ikut-ikut kawan saya di KK buat projek "Rock Garden" dan "Landskaping" di sekitar KK khususnya rumah orang-orang kaya.
Hingga kini kolam itu masih kekal dan memang belum pernah kering! Selain mengindahkan pandangan, air kolam ini juga berguna sebagai "kawasan tadahan" dan sumber air untuk menyiram pokok-pokok dan bunga-bungaan sekitar sekolah. Ikan hiasan juga ada tapi....selalu jadi mangsa budak-budak asrama di hujung tahun...biasalah budak-budak...

No comments:

Post a Comment