Friday, January 23, 2009

CIKGU LEFTENAN...

Sekitar tahun 1995/6....aku masih aktif sebagai salah seorang pegawai latih di Rejimen Askar Wataniah, Kompeni C, Kota Marudu. Kadang-kadang bila kena hari Ko-Kurikulum di sekolah, aku pakailah "baju no.3" (baju kerja pejabat) bagi seorang askar (untuk makluman pembaca, dalam askar ada banyak jenis baju, no.1, 2,3,4,5,6,7...). Bukan mau minta puji sebaliknya mahu motivasikan anak-anak bangsa khususnya orang Tandek agar meminati kerjaya sebagai tentera. Ketika itu jugalah saya tubuhkan KADET TENTERA di sekolah. "Silibus" nya saya gubah sendiri mirip mata pelajaran Kadet di Maktab Tentera dan Pasukan Latihan Tentera Darat. Kawad tu biasalah, asas-asas menembak, formasi serangan, formasi pertahanan, kata-kata isyarat, kod perhubungan, dan sebagainya. Budak-budak rasa seronok...
Saya juga seronok dan senang hati apabila dari tahu ke tahun beberapa orang bekas pelajar saya minta rekomen sertai ATM. Ada juga yang "apply" MTD, bahkan ATMA dan PALAPES. Yang paling tinggi pangkat setakat ini ialah Kpt. Evlyn Jusup. Saya masih ingat, bila dia minta rekomen pemilihan ke Akademi Angkatan Tentera Malaysia (ATMA), saya tulis surat separa formal saja. Saya kata : Saya kenal pelajar ini. Beliau ada menyertai KADET TENTERA yang saya tubuhkan di sekolah. Beliau seorang yang berani dan lasak. Keturunan beliau orang gagah dan berani....seharusnya diberi keutamaan. Tahap akademiknya sederhana kerana merupakan pelajar luar bandar..." - Cikgu (Lt) ANDROD SADIAN, T7504455.
Syukur kebanyakan yang saya rekomen terpilih. Hmm...mulai tahun 1996 hingga kini saya tidak lagi aktif. Segala pangkat, pakaian, kasut dan segala-galanya hilang entah ke mana. Watikah tuliah oleh DYMM pun sudah lusuh gara-gara tidak dipedulikan. Segala sijil-sijil kursus dalam ATM pun terbiar begitu sahaja. Saya bukan lagi seorang tentera. Tapi jiwa saya masih. Menembak pun masih boleh kalau terpaksa...

1 comment:

  1. Kenpa tidak melatih kakitangan lain untuk mengambil alih tugas anda? Sayang aktiviti yang baik tidak diteruskan.

    ReplyDelete