Sunday, January 25, 2009

GURU KBKK...

Saya merupakan kelompok guru pertama di Sabah yang mempelopori penerapan Kemahiran Berfikir Kritis dan Kreatif (KBKK). Krusus pertama di Sabah diadakan di Hotel Perkasa, Kundasang, Ranau pada tahun 1995.

Kemudian saya diarahkan oleh pihak JPN untuk menyebarluaskan KBKK di peringkat daerah Kota Marudu. Ketika itu masih PPD Kota Marudu. Pejabatnya di SK Pekan, Kota Marudu. Di PKG itulah saya panggil guru-guru kanan Sekolah Menengah untuk beri krusus intensif berkaitan KBKK.
Memandangkan KBKK ketika itu (hingga kini) amat dititikberatkan dalam P&P juga peperiksaan, saya mengambil inisiatif ajar pelajar tentang KBKK. Saya pun buat buku kecil tentang KBKK. Saya juga buat kad-kad kecil KBKK untuk pelajar. Papan kenyataan pelajar saya tampal perkara -perkara berkaitan KBKK. Guru-guru pun saya beri taklimat bagaimana menerapkan KBKK merentasi kurikulum dan bagaimana mengubal soalan KBKK.
Asas KBKK sebenarnya simple: kalau soalan ada unsur berfikir maka itu soalan KBKK. Soalan yang ada KBKK sebenarnya lebih mudah dijawab yang penting pelajar tahu elemen-elemen KBKK. Soalan berbentuk hafalan itu bukan KBKK....soalan seperti inilah yang akan melahirkan generasi muda yang tidak tajam mindanya...

No comments:

Post a Comment